"Uitgevers van online edities van dagbladen kunnen het bezoek aan hun website een forse impuls geven door te investeren in gebruiksgemak” (bron: Atos Consulting: onderzoeksbureau).
Volgens het onderzoeksbureau Atos Consulting zijn twee dingen voor een bezoeker van online edities van dagbladen erg belangrijk:
- Het gebruiksgemak van de website.
- De mate waarin de redactionele inhoud aansluit op de informatiebehoefte van de gebruiker.
Ik heb een aantal websites van kranten (landelijke dagbladen en gratis dagbladen) vergeleken en ik vind dat de meeste websites bij de behoeften van mijn eigen doelgroep (jongeren) aansluiten. Jongeren hebben namelijk behoefte aan interactiviteit zoals polls, discussies, weblogs enzovoorts (bron: onderzoek Atos Consulting). Dit zie ik terug op de websites van bijvoorbeeld de Volkskrant, NRC, Trouw, de Telegraaf en De Pers (gratis dagblad).
Het gebruiksgemak van de websites is over het algemeen goed als je per onderwerp wilt zoeken. Bij de websites staan de onderwerpen namelijk links of bovenaan de pagina zodat je gelijk (zonder te scrollen) op het onderwerp naar jouw keuze kunt klikken.
Echter, op de sites van de Metro, De Pers en de Volkskrant, zou ik het overzicht van het laatste nieuws een stuk omhoog willen hebben. Je moet nu scrollen om bij het overzicht te komen. Je moet als gebruiker moeite doen om op een onderwerp van het laatste nieuws te kunnen klikken. Ik vind dat deze informatie beter gepresenteerd kan worden naar de gebruiker toe.
Als je kijkt naar het gebruiksgemak vind ik zelf de websites van het NRC en Sp!ts het meest overzichtelijk en makkelijk te gebruiken.
Volgens het onderzoeksbureau Atos Consulting zijn twee dingen voor een bezoeker van online edities van dagbladen erg belangrijk:
- Het gebruiksgemak van de website.
- De mate waarin de redactionele inhoud aansluit op de informatiebehoefte van de gebruiker.
Ik heb een aantal websites van kranten (landelijke dagbladen en gratis dagbladen) vergeleken en ik vind dat de meeste websites bij de behoeften van mijn eigen doelgroep (jongeren) aansluiten. Jongeren hebben namelijk behoefte aan interactiviteit zoals polls, discussies, weblogs enzovoorts (bron: onderzoek Atos Consulting). Dit zie ik terug op de websites van bijvoorbeeld de Volkskrant, NRC, Trouw, de Telegraaf en De Pers (gratis dagblad).
Het gebruiksgemak van de websites is over het algemeen goed als je per onderwerp wilt zoeken. Bij de websites staan de onderwerpen namelijk links of bovenaan de pagina zodat je gelijk (zonder te scrollen) op het onderwerp naar jouw keuze kunt klikken.
Echter, op de sites van de Metro, De Pers en de Volkskrant, zou ik het overzicht van het laatste nieuws een stuk omhoog willen hebben. Je moet nu scrollen om bij het overzicht te komen. Je moet als gebruiker moeite doen om op een onderwerp van het laatste nieuws te kunnen klikken. Ik vind dat deze informatie beter gepresenteerd kan worden naar de gebruiker toe.
Als je kijkt naar het gebruiksgemak vind ik zelf de websites van het NRC en Sp!ts het meest overzichtelijk en makkelijk te gebruiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten