dinsdag 14 oktober 2008

Kijk en klik

Regelmatig bezoek ik YouTube. Lekker filmpjes kijken, muziek luisteren héérlijk. Op sommige (privé) filmpjes zie je de meest aparte voorwerpen voorbij komen. Ik vraag me dan ook altijd af waar mensen het vandaan hebben gehaald. Hiervoor is een oplossing bedacht namens het bedrijf WatchandClick.

Het principe is simpel: product placement. Dit betekent dat de producten in een filmpje aangeklikt kunnen worden en dat daar zelf commentaar bijgezet kan worden (al à Wikipedia). Drie bedrijven hebben dit project bedacht. In de gangen wordt gesproken van een release in het najaar van dit jaar. Tripitch Mediacreatives ( mediaconcepten), VDMi ( software) en Podlerspace ( videoproducent ) zijn de bedrijven die hieraan meewerken.

Persoonlijk vind ik dit een origineel en praktisch idee. Stel dat ik hét cadeau voorbij zie komen voor een vriend(in). Ik klik erop en zie hoeveel het kost en waar het vandaan komt. Geniaal toch? Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat WatchandClick er voor zorgt dat de aandacht die je voor het filmpje zou moeten hebben, afgeleid wordt door het kunnen klikken op andere zaken. Eigenlijk een soort verkapte reclame.

Geen opmerkingen: