donderdag 2 oktober 2008

Nieuwe media in opkomst????





Dinsdag 30 september 2008, theaterzaal Saxion Hogescholen te Deventer. De zaal is ongeveer half vol en iedereen wacht af totdat “het debat” over nieuwe media tussen Kay van de Linde, mediastrateeg Trots op Nederland en Hans van Heijningen, campagneleider SP gaat beginnen.

We zijn ongeveer op driekwart van “het debat”- wat in mijn ogen meer op het ophemelen van onder andere Rita Verdonk was gericht dan op het onderwerp nieuwe media- als Kay van de Linde het volgende zegt: “Tv is en blijft het belangrijkste medium. Mensen hoeven hier niks voor te doen. Je gaat zitten, een beetje zappen en je ziet wel wat er op je af komt.”
Hij heeft hier een marktonderzoek naar gedaan onder mensen van zestien jaar en ouder.

Het eerste tegenargument dat ik hiervoor geef, is dat mensen (vooral de jongerengeneratie, ook ikzelf) steeds meer zelf willen bepalen wat ze wanneer kijken. Per slot van rekening werkt iedereen tegenwoordig en heb je niet altijd tijd of zin om een bepaald programma op een bepaald moment te kijken. Je kunt het op het internet makkelijk terugkijken: Je gaat naar bijvoorbeeld uitzending gemist. Hier kun je op het moment dat het jou uitkomt de programma’s opvragen die je gemist hebt.
Mijn tweede tegenargument is dat Kay van de Linde een marktonderzoek heeft gedaan naar het mediagebruik onder mensen van zestien jaar en ouder. Dit betekent dat hij de kinderen die tegenwoordig nog meer met internet zijn opgegroeid dan mijn eigen generatie en die dag en nacht achter internet zitten, niet heeft meegenomen. Ik denk dat als hij deze groep had meegenomen in zijn onderzoek, er een hele andere uitslag uit had kunnen komen…

Geen opmerkingen: